söndag 19 maj 2013

Nu börjar det bli klart runt om.

Jag har nu fått gjort en del runt om (inte jag utan mest jobbarna) och gräsmatta är sådd och sten är lagt som avdelar mellan gräsmattan och det som vi ska ha på uppfarten och gången in till trädäcket. Där är också byggt på trädäcket så vi nu har 3 stora lådor som vi ska ha till grönsaker och jordgubbar och dessa byggdes av den träkomposit som vi fick över efter att nya utgången på sidan av huset var klart. Jag hade köpt lite för mycket när vi gjorde trädäcket trots jag hade räknat med att där skulle också vara till trappan på sidan. Där är också byggt ett staket runt soptunnorna så nu slipper vi att de blåser runt och sopor finns överallt. Vi har även fått lagt sten på framsidan och det enda som fattas nu är singel och 3 bambu växter.

Här finns bilderna på detta jobb som är gjort tisdag till lördag av 2 jobbare plus lite hjälp från mig:

 
Vi började med gräsmattan. Då det är en del lera i vår jord så fick jag tipset att slänga på grus och sedan fräsa ner det i jorden så det blev blandat. Detta gick dock inte så bra eftersom vår jord förutom lera också innehåller en hel del sten och är hårt så även om jag hade hyrt den största jordfräsen som fanns (den står på vänster sidan om framdäcket på lastbilen och det är den röda med de stora hjulen) så kunde vi inte komma långt nog ner och kunde inte få blandat det ordentligt utan det var 80% grus och 20 % tveksam jord/lera/sten så vi fik sticka och hämta en hel del jord så vi fick rätt blandning till slut. Vi använde 16 ton sätt grus och 8 ton jord.

Här delas sanden ut men minigrävaren.

Så här blev resultatet

Samma gräsmatta från andra sidan innan vi la stenarna. jag har också varit och kollat på gräsklippare. De har bra priser på Bauhaus på en bensinklippare och en batteriklippare och jag tror att det blir en batteridriven då man slipper allt med bensin, olja och oljefilter byte osv. Batteridriven är bara ladda batteriet och sedan köra. Dessutom så har Ryobi 2 års garanti på sina klippare inkl batteriet. Övriga som Bosch har bara 6 mån på batteriet.

Så här blev utgången på sidan. Jag valde en ramp så man kan få in barnvagnen och annat som man vill rulla in och det är i impregnerat och träkomposit (samma som vi använde till trädäcket).

Eftersom vattenutkastet sitter ca i mitten på rampen så valde jag en smart lösning för att få vattenslanganslutningen bra. Jag hade en bit plaströr över som jag kunde lägga under rampen så den kommer upp i kanten av golvet och ut på baksidan. på så vis kan jag även byta vattenslangen om den skulle gå sönder. Jag har såklart gjort en hel del hål i denna plastslang eftersom när man stänger för vattnet så släpper den ut det som står i röret så det inte ska frysa på vintern och detta vatten rinner ner längs slangen och dvs ner i plaströret. hade jag inte gjort hål så hade där funnits mycket vatten där som kan frysa på vintern.  

Så här blev det med stenkanten som delar gräsmattan och infarten/vägen in till trädäcket.

Här ser ni de 3 stora lådorna på baksidan av trädäcket. Vi gjorde dessa i samma träkompisit och vi ska ha dessa till grönsaker och jordgubbar t.ex. Tröttnar man på det så kan man slänga i några fröpåsar med sommarblommor och så blir det också fint.

Framsidan med stenmuren

Här ser man utgången och staketet runt soptunnorna samt stenmuren. Det som nu fattas är lite mera jord i lådorna på baksidan och sedan singel och 3 st bambubuskar på framsidan och sedan ska vi hitta utav vad vi ska göra med infarten och gången in till trädäcket.
 
Det är iaf nästan klart ute nu och det känns skönt.


4 kommentarer:

  1. Vi har med köpt kantsten för att dela av gräsmattan, är de svårt?? Vi är lite gröna på den biten, någon du kan tipsa om att man ska tänka på?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är inte så svårt. Sätter man upp ett snöre där man vill ha stenen. Sen gräver man ut så man får en jämn yta som inte behöver vara 100% i nivå. Därefter lägger man ca 3 cm stenmjöl som man ser till är i nivå och efter det så är det bara att lägga första sten. På varje kortsida (den som nästa sten sätts mot)sätter man lite PL400 lim (av bra kvalitet, ByggMax Pl400 är t.ex. kasst och håller inte märkte vi)och sedan på med nästa sten och sen lim och sen sten osv. inte så svårt. Viktigt att kolla nivån efter varje sten och man behöver ett långt vattenpass för att vara säker på att man får en bra nivå. Jag har inte satt min kantsten i nivå med gräsmattan utan den är ovanför gräset med ca halva stenen. Vill man slippa att använda kantklippare så sätter man stenen i gräsnivån så man kan ha gräsklippare hjulet på kantstenen när man klipper gräset. Det är dock lite jobbigare om man har så gräsmattan slutar från huset som vi har.
      Vi gjorde inte detta jobbet själv men jag var med hela tiden :-)

      Radera
    2. Ok, tack för tipset får se hur det går i helgen =)

      Radera