söndag 15 juli 2012

Trappan på framsidan klar.

Trappan var inte helt enkel att lägga. Jag har fått tänkt om ett par gångar när det gäller utseende och mönster, men nu är den klar förutom sista lager högst uppe. Det lager vill jag inte lägga innan huset är målat för det lager döljer en del av husfasaden. Där gick åt mera sten till trappan än det jag hade beräknat eftersom jag ändrade design ett par gångar. Ca 150 st Starka Birka Svart sten och de väger 29 kg/sr, så det blir ca 4,6 ton sten som trappan är byggt av. Det skulle ha varit ca 100 sten till om jag inte hade använt grus under stora plattan då den är som 2 lager sten, men jag tyckte att den skulle bli lite väl dyr och jobbig att göra och jag bestämde mig därför att använda det befintliga grus som vi hade liggandes där. Det tog bara 1,5 dag för mig att bygga och lägga den vilket jag tycker är snabbt eftersom man inte har gjort det innan, och då har jag varit noga med vattenpass och underlaget.

Här har ni lite bilder på den.

Första biten klar som är uppbyggt på packat grus. Barnen tyckte det var roligt med en trappa och kom ut för att titta ibland.

Nästa jobbiga steget avklarat. Jag la 2 rader med sten för att komma upp till underkanten av stenen på översta lager.

Nästa lagerlagt en nivå under de andra.

Sista lager lagt och trappan är klar, förutom det översta lager som först kan läggas när vi har målat fasaden.

Trappan sett från höger.

Trappan sett från vänster.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar