onsdag 15 februari 2012

Genomgång av varmepanna.

Jag var igår och fick en genomgång av varmepannan. Det är en lätt och rätt enkel värmepanna att hantera även om den är mycket avancerad den har massor med inställningar och mätare osv, men kör man den så automatiskt som man kan så den själv klara att hålla den temperatur som man vill ha så är den rätt enkel att hantera.

Jag fick också gå en liten runda i huset och jag påpekade en del fel som jag hittade. Det var tex att man har spaklat men verkar inte ha slipat ner och sedan bara satt tapeten ovan på och resultatet är att man ser och känner stora bulor på tapeten och när jag påpekade det så fick jag som svar av Sven Nilsson från Smålandsvillan att det nog håller sig innanför normen och att man måste ställa sig fram för ljuset /från fönster tex) och när man gör det så syns bulorna inte. Jag har aldrig hört något mera dumt. Ser det inte bra ut så ser det inte bra ut och ska man inte ha något att säga till om när man betalar en stor summa pengar? Där fanns också något ställe som tapeten hade ett mörkt streck och ställde man sig framför ljuset som kommer från fönstret så tyckte Sven inte att man kunde se det och det var väldigt tveksamt om den var ett fel som behöver rättas till. Vidare så vid överlappningen av tapeterna så var där många ställen som det satt högt så där blev skugga och det är för att där inte är klister på hela vägen ut i kanten och även detta fick jag samma svar att det nog var innanför normen. Jag påpekade också igen den panel som är satt förskjuten under taket som är väldigt fult och där var det samma visa och jobbarna sa till Sven Nilsson att det måste väl vara innaför normerna.

Fogarna i kaklet i köket hade ramlat ut några stället och detta hade lagas på ett sådär sätt. Jag tyckte inte det var helt samma färg på fogmassan och någon kakel var också satt fel från fabriken så där blev ett hack i de raka linjorna. Det syns tydligt att plattan är satt lite för långt upp så fogen under är större än den över och att det blir fel jämförd med de andra sidan om. Igen var det samma visa med att det är nog innaför normen och att dessa plattor inte är helt raka och därför kan de bli så. Problemet är ju bara att de andra sitter ju rakt så man kan ju undra hur det kan låta sig göra att de blir rätt men inte just den ena.

Jag börjar att tro att det med noll fels visionen som Smålandsvillan har nog mest är snack och att man gärna hänvisar till saker som vanligt folk inte vet något om istället för att fixa problemet som finns och som inte är gjort bra eller också så är det just denna representant från Smålandsvillan som är ute och cykler och inte vill att de som har gjort felen ska fixa till det.

Vi ska ha slutbesiktning med kommunen idag onsdag 15/2 och slutbesiktning med Smålandsvillan på fredag den 17/2.

Jag kommer inte att godkänna de fel som jag anser är dårligt utförda eller fula och kommer att gå vidare tills det blir fixat. Som tur har jag en mycket duktig byggnadsadvokat som hjälper mig om jag behöver det, så fortsättning följer på detta med felen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar