söndag 5 februari 2012

Taket är på och man har börjat invändigt.

Jag har inte haft tid att lägga in flera nya bilder på ett litet tag men de kommer nu.
Takpannorna är på och vad jag vet så är el och fjärrvärme inkopplad.

Jag hade lite synpunkter på några ställen på utsidan som träpanelen var sönder och det har de nu lagat några av dessa vis att smörja på någon vitt kletig smörja. Vi får se om man verkligen kan laga spruckna paneler och avslagna bitar på hörnor med detta. Jag ska kolla upp detta. Jag jämför husköpet med att man köper en helt ny sportbil. Man tycker väl inte det är ok att köpa en sån och så är där lite bulor och repor i lacken, och det borde vara samma med ett nytt hus. Det ska vara rätt skick. Smålandsvillan har en o fel vision och vi får se om det stämmer.

Här kommer nya bilder och jag ska försöka att skriva beskrivande test till alla efterhand som jag hinner med det:

Huset som det såg ut för en vecka sedan. Framsidan.

Huset som det såg ut för en vecka sedan. Baksidan.

Det blev mycket plast att ta hand om. Plasten som satt runt om modulerna av huset. 

2 dagar senare så var takpannorna på plats.

också på baksidan.

Igår såg vårt  hus så här ut i minus 11 grader och sol.

Fjärrvärme modulen inkopplad

Vatten är inkopplad också.

De har påbörjat fixa till väggarna inne.

och på andra sidan av alla garderober och trappan också.

Jag vet inte riktigt vad det är för något uttag/intag men ska kolla upp det då det ser mest ut som ett håll och det kan ju inte vara bra om det tex regnar för då kommer vatten ner där. (Det visade sig var utluftning för avlopp och eftersom det går direkt ner till avloppet så behövs där inget skydd)

Den är placerad mellan badrummet och grovköket.

Framsidan med hållet där fjärrvärmen kopplades in täkt igen.

Baksidan.

Och här finns några av felen som jag har påpekat och som de har löst på lite tveksamt viss eller inte alls åtgärdat än.

Den nedresta panelen har fått ett tryck när det modulen lyftes på plats och den är inte bytt.

Fogarna har ramlat på vissa ställen och det kommer de att fixa. Dock har jag sett att det borta vid eluttaget verkar som om att kaklen har förskjutit sig ett antal mm så det blir inte raka linjer och det måste de fixa för jag vill inte ha kakel som sitter snett.

Detta felet påpekade vi och det är på undersidan där taket sticker ut från huset Det sitter inne i linje och där var glipor mellan och de har löst det vid att smörja något vitt på men som man kan se så är det ju fortfarande inte rakt och jag kommer inte att godkänna detta.

Samma fel sett mera rakt under ifrån.

Här är där en rätt sort bit som var avslagen på hörnet och man hade ändå satt på stupröret och jag påpekade det och igen lagade man detta med den vita smörjan men den skadan under tror jag är ny och den är mycket mindre än den ovan men den är inte lagad med smörjan.

Denna panel var spräckt och en stor bit hängde väldigt löst och det har man också lagad med den vita smörjan. Det är under entré dörren.

2 kommentarer:

  1. Hej. Funderar på att bygga denna villa med ungefär samma standard som du har. Skulle du vilja maila mig info om vad det kostar? Får ingen riktigt klar bild på deras sida och tillvalen är väldigt dyra.
    andre_n75 (a) hotmail

    SvaraRadera
  2. Det koster ca 1.250.000 kr men då är alla vitvaror bottagna och vi fick ett special pris på trappa till vinden samt fönster på vinden av vår Smålandsvillan försäljare Magnus Johansson. Vi har gjort en del tillval men där finns också andra som vi inte har vald som tex kaklat badrum har vi inte vald, men det har du ju isf lite koll på när du har läst bloggen efterhand. Det är inget riktpris jag ger här utan lättast är att kontakta en Smålandsvillan försäljare och sedan ta fram ett pris med de tillval man vill ha. Det går rätt snabbt och det är bästa sättet att få ett rätt pris.

    SvaraRadera