måndag 20 februari 2012

Slutsamråd och slutbesiktning gjorda.

Onsdag i förra veckan så hade slutsamråd med Kommunen för att få slutbesked. Där fanns några grejor som inte var ok eller ej genomförda. OVK hade inte kunde göras då det var tänkt eftersom den person som skulle göra det hade blivit sjuk. Ett annat problem var att klämskydd för ytterdörrar inte som fattades och därför kunde slutbesked inte lämnas innan detta är åtgärdat.

Smålandsvillan hävder där inte behövs klämskydd men i regelboken (eller vad den kallas) så finns där att det ska finnas i skolor, dagis och vid ytterdörrar i privata bostäder.

Vi får se när det blir löst.

I Fredags så hade vi slutbesiktning med Garbo Försäkring. Där fick jag påpeka fel som jag inte tycker ska finnas. Det rör sig om spackling som är dårligt utförd och som gör att man ser en stor utbuktning från golv till tak vid några skarvar som de har misslyckas med att göra bra. Som jag kan se det så har man lagt på spackel men inte slipat ner det. Som svar på dessa fel så får man höra att det är innan för normen. Ett annat fel som vi påpekade var att tapeten var rivit sönder ca 2 cm från kanten vid ett dörrfoder och ut. Svaret från besiktningsmannen var "det får ni stå ut med". Jag fattar liksom inte. Man köper ett hus för 1.3 milj och så ska man acceptera dårligt utförd spackling och fel? Och inte nog med det så ska man i storummet, som har 2 av dessa fel vid fönster, blockera släppljus så att man inte ser felet så mycket. Dvs i mitt nya hus för 1.3 milj så ska jag alltså acceptera dessa fula skarvar och jag ska dessutom sätta igen fönster så att ljuset inte kommer in så man ser dessa fel så mycket. Dvs det är samma som man köper en ny Ferrari och så levereras den med utbuktningar i läderpanelen framför styret vid vindrutan. Då ska säljaren säga att det är innanför normen och där finns inget att göra samt att du får täcka till framrutan så ljuset inte kommer in och då syns det inte så mycket. Jag tror knappast det är något kunderna hade accepterat och det gör inte jag heller.

Som tur så har jag en väldigt bra byggnadsadvokat som kommer att hjälpa mig med detta så de kommer att få fixa till det.

Det ska också bli intressant om besiktningsmannen har noterat allt de fel jag har påpekat som hon tyckte inte var något. Tydligen så ska dessa finnas med i protokollet har jag hört från någon så man kan se jag har påpekat dom. Även detta ska jag kolla med advokaten.

Smålandsvillan noll fels vision går alltså ut på att om jobbet inte är bra gjort av en underentreprenör så kan man säga till kunden att det är innanför normen. Inte konstigt man kan få noll fel vid besiktningen då :-)

Fortsättning följer...

Ovan på allt så har jag varit sjuk också men är på bättringsvägen. Verkar ha varit influensa och halsfluss.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar