torsdag 29 mars 2012

Det som skulle göras om efter besiktningen...

Nu har Sandås varit och "fixat" till det som var fult och dåligt utförd (endast det som besiktningsmannen anmärkande på och inte allt som jag påpekade eller har upptäckt i efterhand) och deras lösning var att helt enkelt sätta en ny vard tapet ovanpå den gamla efter man spacklade på den befintliga tapeten. När jag frågade killen om inte det kommer att bli konstigt och fult så fick jag svaret att det är ett godkänt system och att han bara gör som han blir tillsagt att göra. Resultatet blev ju också därefter. Han var ju dessutom mycket stressad och han hann knappt få upp tapeten innan han var borta och likaså var det när han skulle spackla.

Den varden han satte i entrén har överlappning i båda änderna och sticker ut en del när man kollar på väggen och det de 2 varder han satte i vardagsrummet har han satt snett. Uppe på ena varden har han överlapp på 3 mm och nere har han överlapp på 15 mm och där finns kanter som inte har klister och det lämnade han så och man såg det när han satte uppe det men han fixade inte ens det utan stack snabbt. Jag har ringt Sven Nilsson på Smålandsvillan som är den som höll i bygget av vårt hus och lämnat telefonsvar om detta, så vi får se vad han säger.

Tapetseringen är så dålig att jag tycker de ska få göra om allt och sedan skicka de som har utförd jobbet på utbildning så de kan lära sig hur man gör underjobbet och sedan sätter upp tapet.

Här kan ni se bilder på hur det ser ut i vardagsrummet.

Så här ser det ut nere på ena vaden i vardagsrummet,
  
och uppe ser den vaden så här ut. Det är enligt godkänt system och den kvalitet som Sandås leverera när de utförde jobbet. 

Här ser man för det första hur tapeten inte sitter fast i kanten med överlappningen men man ser också de dårligt utförda underarbete där man inte har breddspacklat för att få bort skarvet som synsca 1 m från fönstret. Smålandsvillan och han från Sandås som var på besiktningen säger att man ska blockera ljuset så att insläpp ljuset inte ska räknas och då sysn den inte så mycket och då är den godkänt. SÅ man köper ett hus från Smålandsvillan och får snygga långa fönster i vardagsrummet och tapeteseraren gölr ett dårligt jobb 2 ställen vid dessa fönster och man ska bara blockera ljuset från dessa fönster så är det godkänt. Låter inte riktigt rätt eftersom jag vill ju ha ljuset från dessa fönster i vardagsrummet men jag vill inte se svarvarna som de inte har spackalt ordentligt.  

Jag hittade också att tvättmaskinen antagligen läckar vatten. Dock verkar där inte vara något fall mot golvbrunnen som är under skåpet sidan om till vänster utan vattnet rinner framåt och ut på golvet framför tvättmaskinen. Jag har även sökt Sven Nilsson för att kolla om detta verkligen ska vara så. Avloppet sitter ca 40 -50 cm sidan om om tvättmaskinen. Dessutom så är detta ett vattensäkert hus och vatten installationerna har luckor samt att de har små avrinningshål som vattnet ska rinna ur om det skulle bli en läcka och dessa ska väl rinna ner i avlobbet och int ut överallt kan jag ju tycka för annars är det ju inte så vattensäkert hus iaf.  

2 kommentarer:

  1. Vi har samma problem med tvättmaskinen, har med smålandsvillan. Flyttade in i detta huset nyligen när det var 4år gammalt så tänkte att tvättmaskinen börjar kanske bli dålig. Men kanske är något annat fel då.Får du något svar från Sven, eller hittar någon lösning så kan du väl skriva det på din blogg så kanske jag med kan få bukt med problemet :). Kram jeanette

    SvaraRadera
  2. Hejsan Jeanette.

    I mitt fall var det enkelt att lösa. Jag fick spänna anslutning till vatten mera och då löste det sig. Jg har dock inte fått svar på varför där inte finns något fall in mot avloppet.

    SvaraRadera